Praca5.pl_Logo          

Jak szybko znaleźć pracę? Poradnik jak skutecznie szukać pracy

Jak szukać pracy

Jak napisać list motywacyjny

Skoro na większość ciekawych ofert zatrudnienia odpowiada wielu kandydatów, często równie dobrze przygotowanych do wymagań konkretnego stanowiska pracy, pracodawcy mogą nam w trakcie procesu rekrutacji stawiać czasochłonne w realizacji żądania, a więc na przykład konieczność wysłania listu motywacyjnego.

Jeśli w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę, w którym poproszono także o list motywacyjny wyślemy jedynie CV, jest bardzo prawdopodobne, że co najmniej kilku innych równie dobrych kandydatów (a może i lepszych) także prześle w swoich dokumentach aplikacyjnych napisany specjalnie pod tę ofertę list motywacyjny. W takim wypadku maleją nasze szanse, że zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Dobrze napisany list motywacyjny może pozytywnie wyróżnić nas spośród innych kandydatów do pracy – jego brak lub bardzo nieodpowiednia forma mogą skutecznie pozbawić nas możliwości spotkania z pracodawcą.


Nawet jeśli wątpimy, czy LM są w ogóle czytane przez pracodawców, to możemy być prawie pewni, że nasz wydrukowany list motywacyjny pojawi się na biurku rozmówcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a w trakcie której możemy być także poproszeni o rozwinięcie niektórych opisanych w liście wątków.

LM powinien dostarczać rekruterowi odpowiedzi na pytania/ oczekiwania stawiane kandydatom w ofercie pracy. Informuje go, na jakie stanowisko aplikujesz, jak to uzasadniasz i dostarcza wstępnej odpowiedzi, czy jesteś odpowiednią osobą do wykonywania określonych obowiązków zawodowych.

List motywacyjny (na co zresztą wskazuje jego nazwa) powinien wyjaśniać motywacje obydwu stron – czyli po pierwsze, dlaczego chcemy pracować w danej firmie na określonym stanowisku (czy w danej branży lub w określonego rodzaju zawodzie, jeśli LM nie jest odpowiedzią na konkretne ogłoszenie, tylko np. wysyłany jest „w ciemno” do agencji doradztwa personalnego) – po drugie, dlaczego pracodawca powinien nas zatrudnić.

Zanim przejdziemy do pisania listu motywacyjnego będącego odpowiedzią na konkretne ogłoszenie o pracę, przeczytajmy uważnie tę ofertę zatrudnienia i zróbmy listę tych swoich umiejętności nabytych podczas poprzednich doświadczeń zawodowych, jak i związanych z otrzymanym wykształceniem, które bezpośrednio nawiązują do wymagań stawianych przez pracodawcę. LM w centralnej części powinien odnosić się do tych umiejętności oraz do wynikających z nich korzyści dla pracodawcy. Dobrze jest wymieniać konkretne zdarzenia, kiedy z powodzeniem wykorzystaliśmy swoje określone umiejętności w poprzednim miejscu zatrudnienia – warto zwrócić uwagę, że kandydaci dość rzadko opisują swoje konkretne osiągnięcia w dokumentach aplikacyjnych.

Reguły pisania listu motywacyjnego

Dokument ten powinien mieścić się na jednej stronie A4 niezależnie od długości stażu pracy oraz różnorodności dotychczas wykonywanych obowiązków zawodowych, czy też skali osiągniętych sukcesów. Trzeba go pisać czarną czcionką standardowego kroju (najlepiej Times New Roman, Arial, Tahoma, Verdana) w rozmiarze  11-12 na białym tle (lub na zwykłym, białym papierze, jeśli list wysyłany będzie pocztą albo faksem). Wysyłane razem CV i LM powinny być pisane czcionką o tej samej wielkości i takim samym kroju.

List motywacyjny powinien mieć prostą i estetyczną formę; powinien składać się z wyraźnie widocznych akapitów, których powinno być 3 lub 4: wstęp, część zasadnicza (najszerzej rozwinięta, może składać się z 2 akapitów) i zakończenie.

LM musi zawierać u góry z lewej strony dokumentu nasze imię i nazwisko oraz dane kontaktowe, czyli adres poczty elektronicznej i numery telefonu(ów), pod którym jesteśmy dostępni.  U góry z prawej strony umieszcza się miejscowość i datę, a poniżej daty adresata (najlepiej, gdy wymienimy go z imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji) oraz nazwę i adres firmy.

Tuż za typowym zwrotem grzecznościowym w rodzaju „Szanowna Pani”, pierwszy akapit LM powinien zawierać informacje, na jakie stanowisko aplikujemy i czy jest to odpowiedź na konkretne ogłoszenie, a jeśli tak, to na jakie, czy też o wakacie dowiedzieliśmy się w inny sposób. Duże firmy zazwyczaj prowadzą równolegle  co najmniej kilka procesów rekrutacji, dlatego też tych informacji nie może zabraknąć na początku LM.

W drugiej części listu motywacyjnego opisujemy swoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe w taki sposób, aby w jak największym stopniu nawiązywały do treści danej oferty zatrudnienia. Nie powtarzajmy jednak dosłownie całych fragmentów naszego CV – opiszmy istotne dla danego wakatu umiejętności praktyczne, elementy wykształcenia oraz cechy osobiste.

Jeśli chcemy zmienić nie tylko pracodawcę, lecz także sam zawód i staramy się o rodzaj pracy, której obecnie nie wykonujemy, w liście powinniśmy opisać te dotychczasowe doświadczenia zawodowe, które w największym stopniu związane są z charakterem poszukiwanej przez nas posady. W takim przypadku więcej miejsca możemy poświęcić naszemu wykształceniu i cechom osobistym, jeśli są zgodne z wymaganiami określonego stanowiska.

W listach motywacyjnych warto chwalić się sukcesami, np. awansami, szczególnymi osiągnięciami i przeprowadzonymi z powodzeniem własnymi inicjatywami, jednak oczywiście powinniśmy zachować w tym pewien umiar i wyczucie. Dla pracodawcy często najbardziej odpowiednim pracownikiem będzie ten dostatecznie dobry na dane stanowisko, a niekoniecznie typ gwiazdy, który jest najlepszy ze wszystkich w określonej dziedzinie. Taki „dobry” kandydat sprawia wrażenie, że będzie dobrze wypełniał powierzane mu obowiązki, a jednocześnie nie będzie miał wygórowanych wymagań i łatwo dostosuje się do norm obowiązujących już w firmie. Dajmy także odczuć rekruterowi, że dobrze wiemy, jakie są oczekiwania wobec pracownika na danym stanowisku oraz znamy specyfikę określonego przedsiębiorstwa i rynku, na którym działa.

W zakończeniu podziękujmy czytającemu za uwagę, raz jeszcze podkreślmy zainteresowanie daną ofertą pracy i wyraźmy gotowość do spotkania się na rozmowie rekrutacyjnej.  Jeśli w CV nie starczyło miejsca na wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych, list motywacyjny powinien zawierać taką klauzulę (to oświadczenie lepiej jednak wpisywać do CV).

LM należy pisać w sposób jasny i zrozumiały, nie unikajmy jednak zupełnie słownictwa związanego z daną branżą lub zawodem (oczywiście z branżową terminologią nie należy przesadzać, ponieważ osoba czytająca list nie musi być specjalistą w naszej dziedzinie). Dzięki temu zwięźlej sformułujemy swój dokument, który nie powinien przekraczać jednej strony A4, a pracodawcy będzie łatwiej wyrobić sobie opinię, że posiadamy odpowiednie kwalifikacje.

Nie warto przesadnie koloryzować, dodając sobie w liście umiejętności, których nie posiadamy i sukcesów zawodowych, których nie osiągnęliśmy. Być może zwiększymy w ten sposób szansę, że zostaniemy zaproszeni na rozmowę rekrutacyjną, ale jeśli w trakcie tej rozmowy nie będziemy w stanie wiarygodnie tego omówić i uzasadnić, okaże się, że straciliśmy tylko swój czas. Uwaga ta w szczególności dotyczy często przez kandydatów do pracy zawyżanego poziomu znajomości języków obcych.

Typowe błędy w LM:

  • Korzystanie ze ściągniętych z internetu wzorów listów motywacyjnych bez dokonywania w nich własnych zmian pod kątem każdej oferty zatrudnienia z osobna. Zawodowi rekruterzy zazwyczaj dobrze znają najbardziej popularne w internecie szablony listów motywacyjnych…
  • Niewłaściwe dopasowanie treści LM do wymagań konkretnego ogłoszenia i pracodawcy
  • Przedstawianie własnych zalet za pomocą popularnych zwrotów: kreatywny, ambitna, szybko uczący się, pracowita, odporny na stres, etc., jeśli nie uzasadniamy tego w liście na podstawie konkretnych przykładów.
  • Powtarzanie słowo w słowo całych zdań z CV
  • Wysyłanie jednego wzoru LM – choćby i w całości własnoręcznie napisanego – do wielu pracodawców w odpowiedzi na wiele, często różniących się od siebie ogłoszeń o pracę. List aplikacyjny skierowany do wszystkich ostatecznie może trafić do nikogo
  • Brak uzasadnienia, dlaczego kandydat zdecydował się odpowiedzieć na określoną ofertę; zbyt słabe uzasadnienie, czemu kandydat dobrze nadaje się na dane stanowisko; błędem jest także, gdy treść listu aplikacyjnego wskazuje, że kandydat nie zna dobrze specyfiki danego stanowiska lub branży, w której działa przedsiębiorstwo
  • Pomijanie własnych sukcesów i osiągnięć zawodowych
  • Brak informacji w liście motywacyjnym, na jakie ogłoszenie jest odpowiedzią i jakiego stanowiska pracy dotyczy. Brak podania nr referencyjnego, jeśli w ogłoszeniu o pracę byliśmy o to proszeni. (Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych firm, które często prowadzą jednocześnie rekrutacje na wiele stanowisk.)


Comments are closed.

Google+

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies; zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Szczegóły w Polityce prywatności

Polityka prywatności: Prywatność użytkowników naszego serwisu jest dla nas bardzo ważna. Poniżej znajduje się informacja o danych osobistych pobieranych w momencie odwiedzin tej witryny internetowej. Pliki z logami: Tak jak większość innych witryn internetowych zbieramy i wykorzystujemy dane zawarte w plikach logów. Informacje z plików logów zawierają Twój numer IP, nazwę sieciową komputera (host), Twojego dostawcę Internetu, przeglądarkę, z której korzystasz (np. Mozilla Firefox), czas jaki spędzasz na stronie oraz które strony otwierasz, korzystając z naszego serwisu. Pliki cookie i sygnalizatory WWW: Używamy plików cookie (tzw. ciasteczek) do przechowywania informacji takich, jak Twoje osobiste ustawienia, kiedy odwiedzasz nasz serwis. Ponadto wyświetlamy pochodzące z zewnętrznych serwisów reklamy, aby utrzymać naszą stronę. Niektórzy z tych reklamodawców (np. Google poprzez program Google AdSense) mogą używać takich technologii jak pliki cookie, czy sygnalizatory WWW, co w momencie wyświetlania ich reklam na naszej stronie spowoduje przesłanie reklamodawcom informacji zawierających Twój adres IP, dostawcę Internetu, typ przeglądarki, z której korzystasz i w niektórych przypadkach informację o zainstalowaniu dodatku Flash. Na ogół jest to używane do wyświetlania użytkownikom reklam z ich okolicy (na przykład reklamy sklepów w Warszawie serwowane użytkownikowi ze stolicy) lub dobierania reklam na podstawie stron, które odwiedzili wcześniej (pokazywanie reklam firm spożywczych użytkownikowi, który często odwiedza strony kucharskie). Szerzej o polityce prywatności tutaj - http://www.google.com/policies/technologies/ads/ Pliki cookie DoubleClick DART: Ponadto możemy wykorzystywać pliki cookie DART, dla celów wyświetlania reklam przez system Google DoubleClick, który tworzy plik ciasteczka, kiedy odwiedzasz strony internetowe, używające systemu reklamowego DoubleClick (włączając w to niektóre reklamy Google AdSense). Ten plik cookie jest używany do prezentowania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań. Reklamy dobierane będą na podstawie historii stron, które odwiedziłeś/aś (na przykład, jeśli przeglądałeś/aś strony o krakowskich zabytkach, wyświetlone zostaną reklamy o hotelach w Krakowie, nawet na witrynach o innych temacie jak piłka nożna). System DART wykorzystuje informacje niepozwalające na identyfikację użytkownika. NIE śledzi on informacji osobistych, jak Twoje imię, adres e-mail, adres zamieszkania, numer telefonu, numer NIP, numery kont bankowych lub kart kredytowych. Możesz w każdej chwili wyłączyć ten system na tej stronie. Możesz zdezaktywować lub całkowicie wyłączyć pliki cookies na naszych stronach lub stronach naszych reklamodawców w opcjach swojej przeglądarki internetowej lub wybierając odpowiednią opcję w programach typu firewall. Wyłączenie plików cookie może jednak spowodować niemożliwość pełnego wykorzystania opcji naszego serwisu.

Zamknij [X]