Praca5.pl_Logo          

Jak szybko znaleźć pracę? Poradnik jak skutecznie szukać pracy

Jak szukać pracy

Jak szukać informacji o pracodawcy

Jeśli znajdziemy interesującą nas ofertę pracy, a niewiele wiemy o potencjalnym pracodawcy, zanim na tę ofertę odpowiemy, powinniśmy dowiedzieć się jak najwięcej o danej firmie. W podjęciu decyzji, czy  rzeczywiście interesuje nas praca w określonej organizacji, jak i w pisaniu przekonujących dokumentów aplikacyjnych przydatne będą informacje np. o pozycji przedsiębiorstwa w swojej branży; wskaźnikach finansowych (najłatwiej to sprawdzać w przypadku firm średnich i dużych, które zazwyczaj zobowiązane są do publikowania swoich sprawozdań finansowych); rotacji pracowników; kulturze organizacyjnej i metodach zarządzania personelem; czy zdarzało się, że firma nie wypłacała pensji na czas; czy firma się rozwija i próbuje zdobywać nowe rynki.

Tego rodzaju informacje, przydatne podczas przygotowywania sprofilowanego pod daną ofertę zatrudnienia CV, a zwłaszcza listu motywacyjnego, stają się bardzo pomocne na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Jednym z elementów oceny kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest właśnie znajomość firmy, np. oferowanych przez nią produktów lub usług, kampanii marketingowych, inwestycji itp. Jeszcze lepiej, jeśli będziemy w stanie wykazać się sporą wiedzą o branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. Jeśli odrobimy to zadanie domowe przed spotkaniem rekrutacyjnym, będziemy w stanie sprawniej odpowiadać na niektóre zadawane nam pytania, lepiej rozpoznamy sytuację, kiedy rekruter „ściemnia” roztaczając wizję świetlanej kariery na w rzeczywistości mało atrakcyjnym stanowisku, jak i będziemy w stanie celniej zadawać własne pytania, o co osoby przeprowadzające rozmowy kwalifikacyjne bardzo często proszą pod koniec spotkania.

Oczywiście gruntowna wiedza o przedsiębiorstwie i rynku, na którym funkcjonuje staje się tym ważniejszym elementem oceny kandydata, im o wyższe i bardziej odpowiedzialne stanowisko pracy się stara. Inny poziom wiedzy o firmie i jej otoczeniu rynkowym wymagany będzie od regionalnego szefa sprzedaży, a inny od jednego ze sprzedawców w dużej sieci sklepów odzieżowych. Należy również wziąć pod uwagę, że wyczulenia na inny rodzaj informacji oczekuje się np. od specjalisty w dziale finansowym, a inny od specjalisty ds. marketingu. Przed rozmową kwalifikacyjną postarajmy się dowiedzieć jak najwięcej o firmie i jej branży tego, o czym przypuszczamy, że powinien wiedzieć pracownik na takim stanowisku, o które się staramy. Czas poświęcony na zbieranie tego typu informacji nie będzie stracony, nawet jeśli określonej posady nie otrzymamy – wiedza o danej branży i firmie najprawdopodobniej przyda się w przyszłości na podobnym stanowisku pracy.

Czego warto dowiedzieć się o potencjalnym pracodawcy?

Warto sprawdzić wielkość przedsiębiorstwa, kiedy zostało założone, ilu zatrudnia pracowników, ile ma oddziałów, do kogo firma należy, czy jest to przedsiębiorstwo o kapitale polskim, czy też oddział międzynarodowej korporacji. Można przyjąć, że im większa firma, która składa się z większej ilości oddziałów lub jednostek operacyjnych (np. działów, departamentów), to zatrudniony w niej pracownik odpowiada za wykonywanie węższego, bardziej wyspecjalizowanego zakresu obowiązków pracowniczych. W firmach mniejszych pracownicy zazwyczaj wykonują szerszy zakres zadań, zmieniający się często w zależności od bieżących potrzeb. W dużych organizacjach trudniej wykazać się indywidualną inicjatywą (szczególnie dotyczy to jednostek administracji publicznej), gdyż proces podejmowania decyzji jest często przeprowadzany na wielu szczeblach struktury organizacyjnej. Jednakże duże firmy zazwyczaj zapewniają większą stabilność zatrudnienia, a dodatkowo, zwłaszcza w przypadku korporacji międzynarodowych, wyższe wynagrodzenia i szerszy zakres świadczeń pozapłacowych. W mniejszych przedsiębiorstwach, szczególnie kiedy aktywnie i z sukcesem uczestniczy się w rozwoju firmy, łatwiej wynegocjować z szefem podwyżkę, jednak to mniejsze przedsiębiorstwa, zwłaszcza te niedawno założone, są w większym stopniu podatne na niekorzystne zmiany koniunktury gospodarczej i tym samym praca w nich wiąże się z większym ryzykiem zwolnienia z przyczyn niezależnych od pracownika.

Dobrze jest zorientować się, jaka jest wysokość sprzedaży, przychody firmy i, co szczególnie istotne, wynik finansowy netto. Warto też sprawdzić, czy firma na przestrzeni ostatnich lat rozwija się i czy jej dochody wzrastają. A może przedsiębiorstwo w ostatnim czasie dokonało znaczących inwestycji np. poprzez budowę nowej linii montażowej lub wykupienie innej firmy? Kto jest właścicielem firmy? Szczególnie w przypadku firm mniejszych, zwłaszcza należących do osób prywatnych, warto sprawdzić, czy te same osoby posiadają(ły) inne firmy; jeśli tak, warto się upewnić, jak traktowano tam pracowników, czy pensje płacone były na czas, etc.

Comments are closed.

Google+

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies; zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Szczegóły w Polityce prywatności

Polityka prywatności: Prywatność użytkowników naszego serwisu jest dla nas bardzo ważna. Poniżej znajduje się informacja o danych osobistych pobieranych w momencie odwiedzin tej witryny internetowej. Pliki z logami: Tak jak większość innych witryn internetowych zbieramy i wykorzystujemy dane zawarte w plikach logów. Informacje z plików logów zawierają Twój numer IP, nazwę sieciową komputera (host), Twojego dostawcę Internetu, przeglądarkę, z której korzystasz (np. Mozilla Firefox), czas jaki spędzasz na stronie oraz które strony otwierasz, korzystając z naszego serwisu. Pliki cookie i sygnalizatory WWW: Używamy plików cookie (tzw. ciasteczek) do przechowywania informacji takich, jak Twoje osobiste ustawienia, kiedy odwiedzasz nasz serwis. Ponadto wyświetlamy pochodzące z zewnętrznych serwisów reklamy, aby utrzymać naszą stronę. Niektórzy z tych reklamodawców (np. Google poprzez program Google AdSense) mogą używać takich technologii jak pliki cookie, czy sygnalizatory WWW, co w momencie wyświetlania ich reklam na naszej stronie spowoduje przesłanie reklamodawcom informacji zawierających Twój adres IP, dostawcę Internetu, typ przeglądarki, z której korzystasz i w niektórych przypadkach informację o zainstalowaniu dodatku Flash. Na ogół jest to używane do wyświetlania użytkownikom reklam z ich okolicy (na przykład reklamy sklepów w Warszawie serwowane użytkownikowi ze stolicy) lub dobierania reklam na podstawie stron, które odwiedzili wcześniej (pokazywanie reklam firm spożywczych użytkownikowi, który często odwiedza strony kucharskie). Szerzej o polityce prywatności tutaj - http://www.google.com/policies/technologies/ads/ Pliki cookie DoubleClick DART: Ponadto możemy wykorzystywać pliki cookie DART, dla celów wyświetlania reklam przez system Google DoubleClick, który tworzy plik ciasteczka, kiedy odwiedzasz strony internetowe, używające systemu reklamowego DoubleClick (włączając w to niektóre reklamy Google AdSense). Ten plik cookie jest używany do prezentowania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań. Reklamy dobierane będą na podstawie historii stron, które odwiedziłeś/aś (na przykład, jeśli przeglądałeś/aś strony o krakowskich zabytkach, wyświetlone zostaną reklamy o hotelach w Krakowie, nawet na witrynach o innych temacie jak piłka nożna). System DART wykorzystuje informacje niepozwalające na identyfikację użytkownika. NIE śledzi on informacji osobistych, jak Twoje imię, adres e-mail, adres zamieszkania, numer telefonu, numer NIP, numery kont bankowych lub kart kredytowych. Możesz w każdej chwili wyłączyć ten system na tej stronie. Możesz zdezaktywować lub całkowicie wyłączyć pliki cookies na naszych stronach lub stronach naszych reklamodawców w opcjach swojej przeglądarki internetowej lub wybierając odpowiednią opcję w programach typu firewall. Wyłączenie plików cookie może jednak spowodować niemożliwość pełnego wykorzystania opcji naszego serwisu.

Zamknij [X]