Praca5.pl_Logo          

Jak szybko znaleźć pracę? Poradnik jak skutecznie szukać pracy

Jak szukać pracy

Gdzie szukać informacji o pracodawcy

Pierwszym źródłem informacji o pracodawcy oczywiście będzie strona internetowa firmy, jeśli przedsiębiorstwo ją prowadzi. Jakkolwiek strona firmowa raczej nie będzie obiektywna, gdyż z założenia ma tworzyć korzystny wizerunek firmy, to i tak dowiemy się z niej jakie są obszary działania, najważniejsze produkty i usługi oraz rynki, na których dana firma je sprzedaje. Często na stronach firmowych znajdują się sprawozdania finansowe, nazwiska kluczowych pracowników, schemat struktury organizacyjnej, poziom zatrudnienia, rok założenia firmy, lista jej najważniejszych klientów, a także niedawno zrealizowane lub planowane inwestycje, bądź kierunki dalszego rozwoju. Te informacje z pewnością pomogą nam przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, tym bardziej, jeśli będzie ją prowadzić zewnętrzny rekruter z wynajętej przez firmę agencji, który bardzo często o tej firmie będzie wiedział tylko tyle, ile sam wyczytał przeglądając jej stronę firmową.

Ponadto dużo stron firmowych posiada sekcje przeznaczone dla potencjalnych pracowników (najczęściej pod zakładką „praca” lub „kariera”), gdzie możemy sprawdzić, czy firma, na której ogłoszenie zamierzamy odpowiedzieć, poszukuje także kandydatów na inne stanowiska pracy. Warto również sprawdzić, czy treść oferty zatrudnienia, którą znaleźliśmy w portalu z ogłoszeniami lub w gazecie jest taka sama, jak w dotyczącym tego samego stanowiska ogłoszeniu zawartym na stronie firmowej. Bywa często, że firmy najpierw zamieszczają oferty pracy jedynie na swoich stronach internetowych, a dopiero później publikują ogłoszenia płatne. Można także zauważyć, że dość często te ogłoszenia widniejące na stronach firmowych zawierają bardziej wyśrubowane wymagania wobec kandydatów. Te dodatkowe informacje mogą się nam przydać, kiedy będziemy chcieli wyróżnić się spośród innych kandydatów, którzy zapoznali się jedynie z krótszym ogłoszeniem o pracę z gazety.

Co robić, jeśli w ogłoszeniu o pracę nie podano nazwy firmy, ani adresu jej strony internetowej?

Zazwyczaj w ogłoszeniu podawany jest adres poczty e-mail, na który należy przesyłać dokumenty aplikacyjne. Jeśli tylko jest to firmowy adres e-mail, to po znaku @ powinien zawierać nazwę firmowej domeny (np. kadry@firmaxyz.pl). Wpisując nazwę tej domeny do wyszukiwarki internetowej powinniśmy trafić na stronę firmową. Być może podano tylko numer telefonu, spróbujmy więc wpisać ten numer (najlepiej w cudzysłowie) do wyszukiwarki internetowej i może wtedy wyszukiwarka wskaże nam stronę konkretnej firmy lub jej wpis w katalogu firm. Jeśli to także nie pomoże, można skopiować treść ogłoszenia o pracę lub kilka jego pierwszych zdań (jeśli było to bardzo obszerne ogłoszenie) i w cudzysłowie wpisać to do wyszukiwarki. Wtedy sprawdzimy, w ilu innych jeszcze miejscach dane ogłoszenie o pracę zostało opublikowane i także czy nie natrafimy tam na nazwę firmy lub pomagające ją zidentyfikować dane kontaktowe.

Jeśli na stronie firmowej nie znaleźliśmy przekonujących nas informacji o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa lub tego, do kogo należy, warto to sprawdzić w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) wpisując pełną nazwę firmy do ogólnie dostępnej wyszukiwarki podmiotów KRS, a także, w przypadku większych firm, w zawierającym ich sprawozdania finansowe Monitorze Polskim B. Niestety w taki sposób niczego nie dowiemy się na temat jednoosobowych działalności gospodarczych lub spółek cywilnych, w przypadku których trudno będzie nam uzyskać informacje o przychodach czy rentowności. Bardzo by wtedy pomogło, lecz nie wydaje się prawdopodobne, aby jakikolwiek pracodawca udostępnił do wglądu kandydatowi do pracy zaświadczenie z urzędu skarbowego oraz z ZUS o braku zaległości płatniczych… Oczywiście zawsze można sprawdzić, czy dana osoba fizyczna lub prawna widnieje w rejestrach dłużników albo zlecić wywiadowni gospodarczej zebranie interesujących nas danych o firmie. Są to jednak usługi płatne.

Zdecydowanie łatwiej dostępnym rozwiązaniem, choć wiążącym się ze sporym ryzykiem, że uzyskane w ten sposób informacje okażą się nierzetelne, jest poszukiwanie informacji o określonej firmie lub zatrudnionym w niej kierowniku na różnego typu forach internetowych. Wpisując do wyszukiwarki internetowej nazwę firmy oraz np. ‘forum’ lub ‘opinie o pracodawcach, a nawet ‘blog’, bądź przeglądając artykuły prasowe o określonym przedsiębiorstwie jesteśmy w stanie dotrzeć do wielu opinii byłych i obecnych pracowników firmy, jej klientów lub kontrahentów, a także zapoznać się z innymi doniesieniami, które zwykle nie znajdują się na internetowych stronach firmowych. Pamiętajmy jednak, że w wielu przypadkach negatywne wpisy w internecie na temat określonych osób lub firm podyktowane są jedynie złą wolą i nie muszą być miarodajne. Jednakże w przypadku, kiedy niemal wszystkie informacje o określonym pracodawcy, które znajdziemy w innych źródłach niż jego oficjalne publikacje (np. na stronie firmowej czy w artykułach sponsorowanych), będą negatywne, powinniśmy się zastanowić, czy rzeczywiście warto tam pracować.

Jeszcze lepszą metodą będzie próba bezpośredniego dotarcia do osób zatrudnionych w interesującej nas firmie. Jeśli nikt z naszych kolegów lub ich znajomych tam nie pracuje, ani nie znamy osoby, która się świetnie orientuje w określonej branży, wykorzystajmy portale społecznościowe. Wiele osób w swoich profilach wymienia nazwę obecnego, jak i byłego pracodawcy – spróbujmy się z nimi skontaktować i uzyskać odpowiedzi na ważne dla nas pytania. W przypadku takiego niemal bezpośredniego kontaktu osobistego mamy większą szansę otrzymać rzetelne informacje o warunkach zatrudnienia w danej firmie. Być może taki kontakt zaowocuje nawet zarekomendowaniem Twojej osoby pracodawcy… Natomiast przed samą rozmową kwalifikacyjną warto rzucić okiem na profil rekrutera w portalu społecznościowym – zawsze wtedy możemy natrafić na informacje, które ułatwią nam utrzymanie lepszego kontaktu podczas spotkania.

Dodatkowo nie zaszkodzi przyjrzeć się siedzibie firmy – im bardziej efektowna, tym większe szanse (choć trudno tu jednak mówić o jakiejś żelaznej regule), że kondycja finansowa przedsiębiorstwa jest dobra, a pracodawca w większym stopniu inwestuje w kapitał ludzki. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto także upewnić się, czy pracę, o którą zabiegamy, wykonywalibyśmy w tym samym budynku – niekiedy firmy, których siedziby nie są reprezentacyjne, a wręcz odstraszające wielu kandydatów, stosują sztuczkę w postaci przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych w wynajętych specjalnie na tę okazję eleganckich pomieszczeniach biurowych.

Comments are closed.

Google+

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies; zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Szczegóły w Polityce prywatności

Polityka prywatności: Prywatność użytkowników naszego serwisu jest dla nas bardzo ważna. Poniżej znajduje się informacja o danych osobistych pobieranych w momencie odwiedzin tej witryny internetowej. Pliki z logami: Tak jak większość innych witryn internetowych zbieramy i wykorzystujemy dane zawarte w plikach logów. Informacje z plików logów zawierają Twój numer IP, nazwę sieciową komputera (host), Twojego dostawcę Internetu, przeglądarkę, z której korzystasz (np. Mozilla Firefox), czas jaki spędzasz na stronie oraz które strony otwierasz, korzystając z naszego serwisu. Pliki cookie i sygnalizatory WWW: Używamy plików cookie (tzw. ciasteczek) do przechowywania informacji takich, jak Twoje osobiste ustawienia, kiedy odwiedzasz nasz serwis. Ponadto wyświetlamy pochodzące z zewnętrznych serwisów reklamy, aby utrzymać naszą stronę. Niektórzy z tych reklamodawców (np. Google poprzez program Google AdSense) mogą używać takich technologii jak pliki cookie, czy sygnalizatory WWW, co w momencie wyświetlania ich reklam na naszej stronie spowoduje przesłanie reklamodawcom informacji zawierających Twój adres IP, dostawcę Internetu, typ przeglądarki, z której korzystasz i w niektórych przypadkach informację o zainstalowaniu dodatku Flash. Na ogół jest to używane do wyświetlania użytkownikom reklam z ich okolicy (na przykład reklamy sklepów w Warszawie serwowane użytkownikowi ze stolicy) lub dobierania reklam na podstawie stron, które odwiedzili wcześniej (pokazywanie reklam firm spożywczych użytkownikowi, który często odwiedza strony kucharskie). Szerzej o polityce prywatności tutaj - http://www.google.com/policies/technologies/ads/ Pliki cookie DoubleClick DART: Ponadto możemy wykorzystywać pliki cookie DART, dla celów wyświetlania reklam przez system Google DoubleClick, który tworzy plik ciasteczka, kiedy odwiedzasz strony internetowe, używające systemu reklamowego DoubleClick (włączając w to niektóre reklamy Google AdSense). Ten plik cookie jest używany do prezentowania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań. Reklamy dobierane będą na podstawie historii stron, które odwiedziłeś/aś (na przykład, jeśli przeglądałeś/aś strony o krakowskich zabytkach, wyświetlone zostaną reklamy o hotelach w Krakowie, nawet na witrynach o innych temacie jak piłka nożna). System DART wykorzystuje informacje niepozwalające na identyfikację użytkownika. NIE śledzi on informacji osobistych, jak Twoje imię, adres e-mail, adres zamieszkania, numer telefonu, numer NIP, numery kont bankowych lub kart kredytowych. Możesz w każdej chwili wyłączyć ten system na tej stronie. Możesz zdezaktywować lub całkowicie wyłączyć pliki cookies na naszych stronach lub stronach naszych reklamodawców w opcjach swojej przeglądarki internetowej lub wybierając odpowiednią opcję w programach typu firewall. Wyłączenie plików cookie może jednak spowodować niemożliwość pełnego wykorzystania opcji naszego serwisu.

Zamknij [X]