Praca5.pl_Logo          

Jak szybko znaleźć pracę? Poradnik jak skutecznie szukać pracy

Jak szukać pracy

Nietypowe sposoby szukania pracy

Kiedy o jedno stanowisko pracy stara się wielu kandydatów, z których co najmniej kilku ma wszystkie pożądane przez pracodawcę kwalifikacje, sprawą kluczową staje się pytanie, jak wyróżnić swoją ofertę i sprawić, aby wydawała się ona bardziej atrakcyjna od innych. Jednak osoby szukające zatrudnienia dość rzadko sięgają po nietypowe sposoby, aby zwrócić na siebie uwagę. Najczęściej przybiera to postać nietypowej formy CV i listu motywacyjnego (np. CV w formie przypominającej projekt architektoniczny w przypadku architekta) lub przełamującego schematy sposobu zainicjowania kontaktu z potencjalnym pracodawcą (np. wykupienie dużej reklamy ze swoim nazwiskiem przed siedzibą firmy, w której kandydat chciałby pracować).

Nietypowy, a jednocześnie skuteczny sposób nawiązania kontaktu z pracodawcą i zainteresowania go swoją osobą jest sztuką samą w sobie, która nie posiada jasnych reguł i sprawdzonych przepisów. W dodatku początkowo skuteczne metody, których przykłady możemy znaleźć np. w internecie, zbyt często stosowane przez kolejne osoby poszukujące pracy nie będą już pozytywnie odbierane i mogą nawet zniechęcić rekrutera do dobrego, wyróżniającego się ze względu na posiadane kwalifikacje kandydata.

Pomimo tego, można jednak wskazać na dwie ogólne zasady. Po pierwsze, niekonwencjonalne sposoby zwrócenia na siebie uwagi będą bardziej doceniane przez pracodawców poszukujących pracowników na stanowiska wymagające dużej przedsiębiorczości i pomysłowości. Będą to np. zawody związane z marketingiem, reklamą, handlem, PR czy dziennikarstwem. Natomiast z pewnością mniej przychylnym okiem spojrzą na „udziwnione” CV czy też absolutnie odbiegający od standardów list motywacyjny osoby rekrutujące na stanowisko księgowej, kierowcy autobusu lub sekretarki, czyli w przypadku tych zawodów, które wymagają od pracowników niezawodności podczas wykonywania rutynowych obowiązków zamiast dużej kreatywności. Ten nietypowy sposób zwrócenia na siebie uwagi pracodawcy powinien w dużym stopniu odpowiadać charakterowi stanowiska – np. kandydat na regionalnego szefa sprzedaży prywatnymi kanałami ustala, gdzie na neutralnym gruncie może spotkać dyrektora sprzedaży z centrali firmy, aby podczas zainicjowanej przez siebie pogawędki zapytać o pracę i wręczyć swoją aplikację.

Po drugie, nawet bardzo oryginalny pomysł zapewne nie wystarczy, jeśli jednocześnie nie będzie wskazywać, że posiadamy najważniejsze dla danego stanowiska kompetencje. Nawet najbardziej oryginalne CV i listy motywacyjne powinny przedstawiać doświadczenie kandydata oraz jego umiejętności i cele zawodowe. Oryginalne podejście może zwiększyć nasze szanse na rozmowę kwalifikacyjną w interesującej nas firmie, jednak podczas tej rozmowy przede wszystkim należy budować wizerunek kompetentnego fachowca – specjalisty w swojej dziedzinie. Dobrze wykonany niekonwencjonalny pomysł może jednak przeważyć, jeżeli rekruter waha się, czy kandydat, pomimo odpowiedniego wykształcenia, posiada dostatecznie długi staż na określonym stanowisku.

Poniżej przedstawiamy garść nietypowych metod, które były już wykorzystywane przez osoby poszukujące zatrudnienia. Powinny być raczej inspiracją dla własnych pomysłów, choćby przez ich modyfikację, niż przykładami do skopiowania.


Niekonwencjonalne sposoby szukania pracy

  • Wielu ludzi raz na jakiś czas sprawdza własne imię i nazwisko w wyszukiwarce internetowej. Jedna z osób szukających pracy wykupiła kilka linków sponsorowanych w wyszukiwarce internetowej (w tym przypadku w Google) zawierających własne nazwisko i kontakt oraz hasło, że będzie świetnym pracownikiem w określonej firmie. Ten link (w kilku wersjach) wyświetlał się po wpisaniu kilku nazwisk szefów firm, w których ta osoba chciała dostać pracę


  • Kandydat podmienił menu (tak aby zawierało jego dane i zachętę do jego zatrudnienia) w restauracji, do której często przychodził szef pewnej firmy. W odpowiedniej chwili obsługa restauracji użyła tej podmienionej karty dań
  • Stworzenie bardzo popularnej grupy na portalu społecznościowym, której główne hasło nawoływało, aby pewna osoba została zatrudniona w określonej firmie
  • Wielkie graffiti przedstawiające młodą kobietę usiłującą przedostać się przez drzwi firmy z naprzeciwka. Rysunek zawierał adres strony internetowej kandydatki. Metoda szczególnie ryzykowna, w zasadzie wandalizm. Już lepiej, choć to już bardzo zgrana metoda, wywiesić wielkie CV i LM za oknami firmy, do której chcemy się dostać. Sposób bardzo często stosowany w wielu wariantach – np. w postaci bilbordu z nazwiskiem, nr telefonu i informacją, że szuka się możliwości zatrudnienia
  • Kandydaci wystawiali własne umiejętności i czas na aukcjach internetowych.


Bardziej konwencjonalne, lecz w dalszym ciągu rzadko stosowane działania

  • Założenie tematycznego bloga lub strony internetowej, które poświęcone są dziedzinie, w jakiej osoba szukająca zatrudnienia czuje się kompetentna i związane z branżą, w jakiej chce pracować. Z czasem można wyrobić sobie opinię eksperta, a gdy wiele osób z interesującej nas branży zacznie się na takiej stronie pojawiać, można przemycić informację, jakiego typu praca lub zlecenia nas interesują
  • Rozesłanie do wybranych firm opracowanego przez siebie studium przypadku (case study) z danej branży lub analizy konkurencji – ważne, aby było to zadanie wykonane samodzielnie, wymagające umiejętności, które mogą być wykorzystywane na stanowisku, o które się staramy. Potwierdzi to nasze rzeczywiste zainteresowanie określoną branżą oraz to, że nasza aplikacja nie jest dziełem przypadku
  • Stworzenie swojego CV jako klipu wideo wysyłanego w oddzielnym pliku jako załącznik e-maila lub bezpośrednio na stronie internetowej, np. YouTube. Taka forma autoprezentacji w trakcie poszukiwań najbardziej efektywna będzie w przypadku zawodów, w których bardzo ważna jest umiejętność przemawiania lub nawiązywania i utrzymywania dużej ilości kontaktów interpersonalnych. Warto jednak pamiętać, że w wideo-CV należy podkreślać te same fakty dotyczące naszego wykształcenia, umiejętności i doświadczenia zawodowego, które powinny znaleźć się w standardowo wykonanym CV.


Comments are closed.

Google+

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies; zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Szczegóły w Polityce prywatności

Polityka prywatności: Prywatność użytkowników naszego serwisu jest dla nas bardzo ważna. Poniżej znajduje się informacja o danych osobistych pobieranych w momencie odwiedzin tej witryny internetowej. Pliki z logami: Tak jak większość innych witryn internetowych zbieramy i wykorzystujemy dane zawarte w plikach logów. Informacje z plików logów zawierają Twój numer IP, nazwę sieciową komputera (host), Twojego dostawcę Internetu, przeglądarkę, z której korzystasz (np. Mozilla Firefox), czas jaki spędzasz na stronie oraz które strony otwierasz, korzystając z naszego serwisu. Pliki cookie i sygnalizatory WWW: Używamy plików cookie (tzw. ciasteczek) do przechowywania informacji takich, jak Twoje osobiste ustawienia, kiedy odwiedzasz nasz serwis. Ponadto wyświetlamy pochodzące z zewnętrznych serwisów reklamy, aby utrzymać naszą stronę. Niektórzy z tych reklamodawców (np. Google poprzez program Google AdSense) mogą używać takich technologii jak pliki cookie, czy sygnalizatory WWW, co w momencie wyświetlania ich reklam na naszej stronie spowoduje przesłanie reklamodawcom informacji zawierających Twój adres IP, dostawcę Internetu, typ przeglądarki, z której korzystasz i w niektórych przypadkach informację o zainstalowaniu dodatku Flash. Na ogół jest to używane do wyświetlania użytkownikom reklam z ich okolicy (na przykład reklamy sklepów w Warszawie serwowane użytkownikowi ze stolicy) lub dobierania reklam na podstawie stron, które odwiedzili wcześniej (pokazywanie reklam firm spożywczych użytkownikowi, który często odwiedza strony kucharskie). Szerzej o polityce prywatności tutaj - http://www.google.com/policies/technologies/ads/ Pliki cookie DoubleClick DART: Ponadto możemy wykorzystywać pliki cookie DART, dla celów wyświetlania reklam przez system Google DoubleClick, który tworzy plik ciasteczka, kiedy odwiedzasz strony internetowe, używające systemu reklamowego DoubleClick (włączając w to niektóre reklamy Google AdSense). Ten plik cookie jest używany do prezentowania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań. Reklamy dobierane będą na podstawie historii stron, które odwiedziłeś/aś (na przykład, jeśli przeglądałeś/aś strony o krakowskich zabytkach, wyświetlone zostaną reklamy o hotelach w Krakowie, nawet na witrynach o innych temacie jak piłka nożna). System DART wykorzystuje informacje niepozwalające na identyfikację użytkownika. NIE śledzi on informacji osobistych, jak Twoje imię, adres e-mail, adres zamieszkania, numer telefonu, numer NIP, numery kont bankowych lub kart kredytowych. Możesz w każdej chwili wyłączyć ten system na tej stronie. Możesz zdezaktywować lub całkowicie wyłączyć pliki cookies na naszych stronach lub stronach naszych reklamodawców w opcjach swojej przeglądarki internetowej lub wybierając odpowiednią opcję w programach typu firewall. Wyłączenie plików cookie może jednak spowodować niemożliwość pełnego wykorzystania opcji naszego serwisu.

Zamknij [X]